Genius loci, Erasmus+, Žilina, Blanes a denníkové zápisky z nášho týždňa v Španielsku

5.5.2023, piatok, Žilina_Viedeň_Barcelona_Blanes

Je jedenásť a nervózne postávame pred školou. Keď dorazil autobus, všetci sme sa snažili uchmatnúť si tie najlepšie miesta na sedenie. A cesta sa mohla začať. Ani sme sa nenazdali a pred nami sa črtalo letisko vo Viedni. Kufre, kontrola a neskôr čakanie na lietadlo boli sprevádzané našimi očakávaniami. Nastúpenie do lietadla bolo sprevádzané ťuknutiami pre šťastie. Let sa niesol v znamení našich rozhovorov. Očakávania rástli každým kilometrom bližšie ku Barcelone. Lietadlo sme neskôr vymenili za autobus, ktorý sa rútil priamo na Blanes. Bolo prekvapivé a milé vidieť našich španielskych ,súrodencov´po tak dlhej dobe. Začala sa naša spoznávačka španielskych domácností a zvykov. Niektorých prekvapilo nevyzúvanie sa a iných dostala večera o jedenástej večer.

6.5.2023, sobota, Blanes

Prvý skutočný deň sme strávili v botanickej záhrade Marimurtra, pomenovanej podľa mora a myrty (murtry), ktorá je hojne zastúpená v záhrade v Blanes. Za nás všetkých môžem povedať, že sme sa už nevedeli dočkať chvíle, keď sa s našimi španielskymi bratmi opäť pustíme do niečoho zaujímavého. Botanická záhrada bola ideálnym miestom pre nový začiatok.

Tak ako v nej rástli kvety a všetko sa nám zdalo krásne, aj v nás sa prebudilo niečo nové a chceli sme to čo najskôr preskúmať. Prechádzať sa miestom plným kvetov a života bolo neuveriteľné, no najväčším prínosom boli informácie, ktoré sme sa dozvedeli od našich vynikajúcich sprievodcov: Bambus môže každý deň narásť až o jeden meter, môže kvitnúť raz za sto rokov a kaktusové ostne sú vlastne listy, ktoré stratili časť, ktorá odparuje vodu a v strede stvrdli. Potom sme išli do zátoky Sant Fransesc, kde sme mali malý piknik. Každý si užíval pláž inak: niektorí ležali a oddychovali, opaľovali sa, počúvali hudbu a spievali, ale našli sa aj takí, ktorí sa odvážili okúpať sa v mori. Tu sa naše cesty na konci dňa rozišli a každý z nás mal inú aktivitu. Medzi najlepšie akcie patrí sledovanie futbalu v podniku plnom Španielov ako aj účasť na večierku na oslavu jari. Náš prvý deň v Blanes!

7.5.2023, nedeľa, Deň v rodine

Náplňou dňa bol kvalitne strávený čas s našou druhou rodinou. Čas plný výletov k moru alebo na mori, histórie, zábavy a toho správneho jedla nám ukázal, že španielska kultúra je niečo naozaj unikátne.

Miest, ktoré sme dokopy navštívili, bolo naozaj veľa. Napríklad plavba na lodi v Girone, Pueblo de Espaňa v Barcelone, nákupy v Mercade de Tordera, výlet po Lloret de Mar. No mnohí z nás zostali priamo v Blanes – bolo úžasné mať možnosť vidieť mesto očami domorodcov. Vďaka tomu, že nás naše španielske rodiny bez zaváhania prijali ako nového člena rodiny, prevládala medzi nami pozitívna nálada, príjemná atmosféra a pozitívna energia.

Návšteva v rodinách v nás zanechala nezabudnuteľné spomienky a otvorila nám oči pre nové perspektívy a zážitky. Bola to príležitosť podučiť sa novej kultúre, zvykoch a zároveň zdieľať svoju vlastnú.

8.5.2023, pondelok, Figueras_Cadaqués_Besalú

Ráno sme si potrénovali našu predstavivosť hľadaním skrytých symbolov v Dalího múzeu vo Figueras. Hady šplhajúce sa po dverách a dážď v aute nás pripravili na ponorenie sa do diel jedného z najznámejších španielskych umelcov. Sprievodkyňa nám nielen ukázala a vysvetlila rôzne významy obrazov, predstavila maliarov život – vzťah Dalího s Picassom a jeho múzou Galou – no aj veľa iných veľmi zaujímavých vecí. Atmosféru nádherného obrazu Cadaqués sme mohli vidieť priamo v spomínanom mestečku s nádhernou plážou a bielymi domčekmi. Čakajúc na vstup do reštaurácie, sme pozorovali skaly na podlahe, ktoré pripomínali mačaciu tvár (veľmi nás ovplyvnilo ráno plné fantázie🙂). Vychutnali sme si vynikajúce jedlá a tiež sme si užili spievanie piesne Bailando v uličkách mesta Cadaqués. Potom sme sa presunuli do Besalú, kde sme sa zabavili riešením súťažnej hry. Prešli sme mnohými miestami mestečka, aby sme sa opýtali predavačov na niektoré otázky z hry. Okrem toho na každom kroku sme mohli pozorovať ohromujúcu stredovekú architektúru. Po takomto dni so skvelým programom sme sa vrátili do Blanes s novými poznatkami, pozerajúc sa na veci s našou predstavivosťou a nezabudnuteľnými zážitkami.

9.5.2023, utorok, IES Sa Palomera Blanes_Girona, mesto troch kultúr

Ďalší deň – presun autobusom (kde sa nemôže ani piť ani jesť:(). Naša cesta do Girony mala jasný smer vďaka dopravným značkám a aj vďaka samotným pamiatkam, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou mesta. Ala najskôr: návšteva školy našich španielskych spolužiakov. Jedna hodina španielčiny sa nám snažila priblížiť, ako sa vyučuje mimo nášho známeho rozvrhu. Jedna spoločná fotka a už sa aj nachádzame na novom mieste, pred chvíľou spomenutej Girone. Odtiaľto vám vďaka kolokviu s miestnou expertkou na judaizmus môžeme priblížiť židovské múzeum, ktoré je vďaka mnohým artefaktom a pozostatkom židovskej kultúry dostatočne autentické. Pokiaľ máte radi legendy, určite sa vám bude páčiť katolícka katedrála v Girone. Je tak veľká, že v kamenných múroch historickej stavby možno zachytíte hlasy ešte z minulých storočí. A kvôli nádhere vám ani nebudú prekážať schody, ktorým sa, žiaľ, nevyhnete. Ďakujeme našim sprievodkyniam za ich profesionálny výklad umožňujúci nazrieť aspoň trochu do histórie mesta. Následne sa zastavujeme ešte naobedovať a vyskúšať nové jedlá. Potom je v programe malá ochutnávka moslimskej kultúry cez baños árabes a čas na zopár fotiek. Okej, veľa fotiek, veľa magnetiek pre starých rodičov a možno nejaký ten turrón pre zvyšok rodiny.

10.5.2023, streda, Tossa de Mar_IES Sa Palomera

V stredu sme navštívili mesto Tossa de Mar. Je to jedno z najkrajších katalánskych miest na pobreží Costa Brava. Na to, aby sme sa sem dostali, sme použili loď z mesta Blanes. Cesta loďou bola perfektná, pretože sme mohli vidieť pobrežie Katalánska a zároveň Stredozemného mora. V skupinách sme navštívili aj historickú časť Tossa. Potom sme mali obed v reštaurácií DINO’s. Bolo to všetko v nádhernom prostredí, kde sme vyskúšali typickú paella marinera. Po jedle sme mali dostatok voľného času nato, aby sme si užili pláž a more. Celý deň sme s našimi španielskymi kamarátmi prežili priam fantasticky. Deň sme ukončili v škole, kde sme mali malé občerstvenie. Všetko sa skončilo predstavením, ktoré si pre nás pripravili. Dostali sme certifikáty, darovali sme našim kamarátom tričká so spoločne navrhnutým logom projektu a rozlúčili sme sa.

11.5.2023, štvrtok, Barcelona

Siedmy deň sme strávili v Barcelone. Začali sme ubytovaním v hoteli. Potom sme sa vydali na prechádzku po Ramblas a dali si raňajky. Po sprataní poživne sa presúvame do barcelonského akvária. Počas výkladu sme videli veľa zvierat, ako sú tučniaky, sépie a rôzne druhy žralokov. Napríklad žraloka býčieho alebo žraloka zebrovitého. V laboratóriu počas workshopu sme sa tiež dozvedeli, že žraloky nie sú pre človeka nebezpečné a prečo je tak dôležité ich chrániť. Okrem toho sme mali možnosť pozrieť si zblízka ich čeľuste a kožu. Náš deň pokračoval návštevou katedrály Sagrada Familia. Tu sme obdivovali úžasnú Gaudího architektúru spolu s krásou a pokojom prostredia, v ktorom sme sa ocitli. Dozvedeli sme sa niečo aj o histórii chrámu a živote Gaudího. Bol to naozaj pôsobivý zážitok. Večer sme si mohli užiť spoločnú večeru s mnohými chuťovkami. Bolo nám fajn a s Barcelonou sme sa rozlúčili vo veľkom štýle.

12.5.2023, piatok, Barcelona_Viedeň_Žilina

Je 5 hodín ráno a zobúdzame sa na zvonenie 6 budíkov naraz. Chabý spánok a ešte horšie vstávanie.  Mesto ešte stále spí. Len my musíme vstávať skoro, aby sme išli na letisko. Ospalí sa dáme akosi do poriadku, dobalíme zvyšné veci, ktoré sa len tak-tak zmestili do kufra, a potom s nimi zídeme dole. V miestnosti vládne ospalá atmosféra a čakáme, kým sa ostatní tiež uráčia zísť. Odovzdáme karty z izieb a vyrážame smerom k námestiu, kde nás má prísť vyzdvihnúť náš autobus.

Vonku panuje ticho, ktoré je rušené iba hlukom našich kufrov. Akoby sa mestom hnalo stádo volov. Barcelona, ktorá konečne zaspala po nočnej zábave venovanej Slovákom, ktorí sa chystajú domov. Kto je silnejší súper? Keď príde autobus, ukazuje sa už pomaly slnko. Lenivo k nám naťahuje svoje lúče. Naložíme kufre a poslednýkrát z okna pozorujeme Barcelonu. Posledný deň. Týždeň ubehol veľmi rýchlo. Zdá sa, akoby to bolo včera, keď sme cestovali presne opačným smerom, smerom do Blanes.

P.S.:  Ďakujeme GBZA, Institut Sa Palomera a Erasmus+.